Konference Edu Auto: Kam kráčí odborné vzdělávání v ČR?
Brno, Kolín 8. června 2009 – Společnost TPCA Toyota Peugeot Citroën uspořádala na brněnském Autosalonu konferenci Edu Auto 2009. Hlavním tématem akce byla budoucnost výuky technických oborů pro automobilový průmysl. Zástupci firem, škol, úřadů práce a resortu školství si vyměňovali zkušenosti zejména v oblasti spolupráce škol a firem při rozvoji technického vzdělávání.
Konference se uskutečnila pod záštitou Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy, partnerem bylo Sdružení automobilového průmyslu a společnost BVV.
Akci zahájili prezident Sdružení AP Martin Jahn a náměstek ministryně školství Jindřich Kitzberger. Ten zdůraznil, že s nedostatkem kvalifikované pracovní síly se autoprůmysl bude v příštích letech potýkat stále více. Důvodem je klesající demografická křivka – podle ní by měl v nejbližších třech letech klesnout počet uchazečů o středoškolské studium o 40 tisíc.
Na jeho vystoupení navázal Miloš Rathouský, ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání MŠMT, který představil Akční plán resortu na podporu odborného vzdělávání. Zástupcům firem připomněl, že součástí akčního plánu je možnost čerpat příspěvky z MŠMTna podporu praxí studentů na pracovištích. Resort školství plánuje i daňové zvýhodnění firem, které budou intenzivně podporovat vzdělávání.
Vadim Petrov z TPCA, vedoucí pracovní komise Sdružení automobilového průmyslu pro vzdělávání, představil komunikační kampaň Auta nás baví, která byla realizována v období před přijímacími zkouškami na střední školy v roce 2009. Základem kampaně je portál www.autanasbavi.cz, přes nějž se mohou do projektu zapojit i školy a firmy. Plánovaná druhá fáze projektu bude zaměřena na změnu profilu absolventů a inovaci studijních oborů.
Zajímavé výzkumy Národního ústavu odborného vzdělávání prezentoval jeho zástupce Jiří Vojtěch. Podle nich očekávají zaměstnavatelé od absolventů zejména ochotu a schopnost se dále vzdělávat, lepší praktickou připravenost, reálnou představu o pracovním prostředí a znalost nejnovějších technologií a trendů. Firmy by dále uvítaly např. rozšíření nabídky oborů zakončených maturitou, v rámci kterých žáci absolvují i odborný výcvik, a postrádají rovněž určitou profesní hrdost absolventů. „Chybí lidé, kteří by už na základních školách zapálili žáky pro odborné, zejména technické vzdělávání,“ připomněl Jiří Vojtěch.
Zástupci Střední průmyslové školy strojní v Kolíně představili svůj projekt s názvem Zavedení výuky moderních technologií průmyslové výroby do oboru strojírenství. Cílem projektu je rovněž výuka moderních manažerských postupů i školení učitelů pro výuku moderních technologií. Cílem je rovněž vytvoření osnov nového předmětu Automatizace a robotizace.
Moravskoslezský automobilový klastr prezentoval strategii, jejímž základem je vize tzv. chytrého pracovníka. Na tom je založen projekt AutoAcademy, jehož cílem je zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a zvyšování kvalifikace pedagogů a žáků formou modulových programů. „Jedna z největších slabin dnešního systému jsou nedostatečně kvalifikovaní vedoucí pracovních týmů,“ upozornil Ladislav Glogar, výkonný manažer klastru. AutoAcademy proto řeší poptávku po schopnostech lidí komplexněji: součástí modulových programů jsou i tzv. soft skills, jako např. leadership nebo projektové řízení, vyučují se i štíhlé procesy a logistické procesy.
O příklady spolupráce se školami se přišli podělit i zástupci firem Škoda Auto, Robert Bosch, Iveco a Jihostroj.
Radek Kňava
Tiskové oddělení TPCA