TPCA
Zpět na seznam

Press kit k tiskové konferenci 2008


06.03.2008

Úvod – naše vize

Společnost TPCA dosahuje velmi vysokých standardů ve všech hlavních oblastech své činnosti, kterými jsou Lidé, Výroba, Náklady a Životní prostředí. V souladu s firemním principem Kaizen – neustálé zlepšování – chce firma tyto standardy ještě zvyšovat a dále potvrzovat svoji pozici mezi nejlepšími průmyslovými podniky v zemi.

Lidé

Strategickým cílem firmy je být atraktivním a pečujícím zaměstnavatelem, který vytváří podmínky pro dlouhodobé zaměstnání místních lidí. V dnešní době vysoké konkurence na trhu práce nestačí pouze nabízet konkurenceschopné mzdy, ale je třeba zajistit perspektivu profesního růstu, atraktivní benefity, bydlení, zdravotní péči, mimopracovní aktivity a další. Mottem firmy je „Úspěch firmy záleží na spokojenosti zaměstnanců.

Fakta

Ke konci roku 2007 zaměstnávala TPCA celkem 3564 osob. Poměr žen ve výrobě představuje více než pětinu celkového počtu zaměstnanců. Věkový průměr se pohybuje kolem 27 let. Poměr agenturních zaměstnanců je okolo deseti procent. Naprostá většina kmenových zaměstnanců jsou občané České republiky.

1.1 – Rozvoj zaměstnanců

Hlavním principem výrobního systému Toyota je skutečnost, že zvyšování kvality a zlepšování výrobních procesů není pouze věcí inženýrů a specialistů, ale podílejí se na něm všichni zaměstnanci. TPCA má dva nástroje pro systematické zapojování dělníků do zlepšování výroby. Prvním je Kaizen – systém na podávání zlepšovacích návrhů, a druhým jsou tzv. Kroužky kvality, řešící složitější problémy.

Kaizen

Zaměstnanci v TPCA podávají zlepšovací návrhy, které jsou rozděleny do čtyř hlavních kategorií: Bezpečnost práce, Ekologie, Kvalita a Náklady. Zaměstnanec, který vymyslí zlepšovací návrh, tzv. Kaizen, jej zaregistruje u nadřízeného. Přijaté návrhy jsou vyhodnoceny a pokud se zlepšovací návrh realizuje a prokáže se jeho přínos, je jeho autor odměněn. V minulém roce bylo zaregistrováno 3198 Kaizenů a jejich autorům vyplaceno1 080 747 Kč.

Kroužky kvality

Kroužky kvality jsou dobrovolné týmy dělníků, kteří si sami vyberou problém z výroby a pod dohledem zkušených poradců řeší jeho odstranění a navrhují nápravná opatření. Kroužky kvality fungují ve všech továrnách Toyoty a v loňském roce byly zavedeny i v TPCA. Během prvního roku fungování se projektu zúčastnilo celkem 53 týmů a nejlepší z nich jel prezentovat své výsledky na celosvětový kongres kroužků kvality do Japonska. Pro letošní rok se již registrovalo 225 zaměstnanců, kteří vytvořili 50 týmů.

Školení

V TPCA zaměstnanci absolvují celou řadu školení a průběžně si zvyšují kvalifikaci. Od školení základních pracovních dovedností, povinných kurzů, kterými jsou například svářečský, jeřábnický kurz, či kurz ovládání vysokozdvižného vozíku, přes počítačové nebo jazykové kurzy až po specializovaná školení vycházející z know-how výrobního systému Toyota. Jen počítačové kurzy navštívilo v loňském roce přes 200 zaměstnanců.

1.2 – Kariérní růst

TPCA nabízí svým zaměstnancům dlouhodobý růst. Strategií podniku je obsazovat vedoucí funkce zaměstnanci z nižších pozic. Mnoho dělníků se tak vypracovalo až na pozice mistrů a jen v loňském roce bylo povýšeno přes 800 zaměstnanců. K největším posunům došlo u dělnických pozic.

1.3 – Odměňování

TPCA patří mezi nejlépe odměňující průmyslové firmy v ČR. „Tuto pozici si chceme udržet i nadále“, říká personální ředitel Vadim Petrov. V letošním roce vzrostou tarifní mzdy o sedm procent. Průměrná mzda ve výrobě stoupne ze současných 23 100 korun na 26 200 korun. Další změnou je zvýšení maximální hranice firemního bonusu ze současných pěti na osm procent. „Chceme tak více motivovat zaměstnance ke splnění společný firemních cílů,“ přiblížil důvody zvýšení variabilní složky odměňování Vadim Petrov.

1.4 – Benefity

V loňském roce firma zavedla flexibilní benefitový systém nazvaný Z-konto, jenž rychle získal na oblibě. Z-konto je virtuální účet, na který firma měsíčně posílá určitý počet bodů, a zaměstnanec si sám určí na jaké benefity body použije. Jeden bod má hodnotu jedné koruny a i na nejnižší dělnické pozici zaměstnanec dostává okolo tří tisíc bodů, tedy tří tisíc korun, měsíčně. Firma dá ročně na Z-konto přes 150 milionů Kč a zaměstnanci Z-kontem hradí penzijní připojištění, stavební spoření, nájemné v městských bytech, hypotéky a také leasing automobilů. Jenom v loňském roce si zaměstnanci pořídili okolo tří set nových vozů. Na základě podnětů od zaměstnanců byla nabídka benefitů od letošního roku ještě rozšířena

1.5 – Zdraví

TPCA podporuje zdravý životní styl zaměstnanců. Vedle prevence, jako je například očkování proti chřipce, vyšetření zraku či sluchu, a konzultací spojených s měřením BMI se zaměřuje i na aktivní odpočinek zaměstnanců. V TPCA také odstartovala dlouhodobá kampaň na odvykání kouření a v přípravné fázi je projekt nadstandardní zdravotní péče.

1.6 – Bydlení

Těžištěm sociálního programu TPCA jsou městské byty v Kolíně, určené pro zaměstnance automobilky. Město v loňském roce dokončilo a předalo firmě všech plánovaných 850 bytů a i díky tomu vzrostl počet zaměstnanců bydlících do 30 km od závodu na 70 procent. Firma umožňuje hradit část nájemného z benefitového programu Z-konto, případně jej použít i na financování vlastního bydlení pomocí hypotéky. Pro dočasné bydlení má TPCA smluvní ubytovny.

1.7 – Mimopracovní aktivity

TPCA podporuje sportovní aktivity zaměstnanců ať už akcemi organizovanými přímo automobilkou, nebo tím, že finančně zajišťuje různé turnaje organizované zaměstnanci, například turnaje ve fotbalu, šachu, šipkách, volejbalu a další. Do první kategorie patří mimo jiné štafetový běh Ekiden, ve kterém se ženský tým TPCA probojoval až na celosvětové finále pořádané v Japonsku, kde se umístil na velmi dobrém sedmém místě.

Pro podporu sportovních, ale i společenských aktivit lidí z TPCA je určen Sponzoring pro zaměstnance. Jde o program jehož prostřednictvím zaměstnanci žádají o příspěvek na akce v místě svého bydliště. Firma na tyto projekty rozdělí každý měsíc 50 000 korun.

1.8 – Vztahy s odbory

V TPCA působí odborová organizace OS KOVO. Založena byla nedlouho po vzniku firmy, v listopadu roku 2004. „Dobré vztahy s odborovou organizací považujeme za jeden z hlavních úkolů personálního oddělení. Dosavadní spolupráci hodnotíme jako velmi úspěšnou,“ říká o vztahu s odbory personální ředitel Vadim Petrov.

Výroba a kontrola nákladů

Výroba v TPCA je založena na výrobním systému Toyota Production System, který je v automobilovém průmyslu synonymem efektivity. „Ve výrobě pracujeme na neustálém zlepšování kvality. Chceme aby každý zaměstnanec cítil svou odpovědnost vůči zákazníkovi,“ říká Jasuhiro Takahaši, prezident TPCA. V roce 2007 vyrobila TPCA celkem 308 478 vozů. Podobného výsledku chce firma dosáhnout i v letošním roce.

2.1 – Neustálé zlepšování výroby

Právě neustálé zlepšování výrobních postupů, zejména pak zvýšení automatizace a snížení prostojů, umožnilo překročit hranici 300 000 vyrobených vozů. V dubnu loňského roku vyrobila TPCA půlmiliontý vůz. „Letos očekáváme překročení hranice milionu vyrobených vozů od zahájení výroby v únoru 2005. Důležitý milník naší historie přijde na podzim,“ prozradil Jiří Černý, viceprezident TPCA pro výrobu.

2.2 – Pracovní prostředí

Aktivity na zlepšování pracovního prostředí míří do těchto oblastí: zlepšování odpočinkových zón, snižování hlučnosti a prašnosti, prevence úrazů a ergonomie. V loňském roce bylo například vysázeno v areálu závodu okolo 30 tisíc stromů a vytvořeno několik venkovních odpočinkových zón se stromy a lavičkami. Reflexní nátěr na střeše výrobních hal snižuje horko v provozech, nejhlučnější stroje byly zvukově odcloněny a na lakovně vznikla zimní zahrada pro zaměstnance.

2.3 – Hospodářské výsledky

V roce 2005 dosáhl obrat firmy 18 miliard korun. O rok později již dosahoval 49,4 miliardy korun. Podle předběžných, neauditovaných výsledků měla v roce 2007 automobilka TPCA obrat 51,3 miliardy korun. „V letošním roce se zaměříme na vylepšení systému kontroly a snižování nákladů, abychom si udrželi naši vysokou konkurenceschopnost,“ uvedl Nicolas Guibert, výkonný viceprezident TPCA.

Ochrana životního prostředí

Toyota i PSA Peugeot Citroen jsou firmy, které dbají na ochranu životního prostředí. Je to součást jejich globální filozofie, kterou v ČR naplňují prostřednictvím TPCA. Důležitým pilířem ochrany životního prostředí je vedle šetrné výroby i vzdělávání zaměstnanců v zásadách snižování objemu odpadů a jejich recyklace nebo šetření s energiemi a vodou.

3.1 – Aktivity na ochranu životního prostředí

Zlepšením roku se stalo snížení produkce kalů na firemní čističce přidáním dalšího procesu čištění a následným zpracováním kalů v kalolisu, díky kterému došlo ke snížení produkovaných odpadů. Dalším významným projektem je recyklace vyřazených plastových dílů na speciální drť, která dále slouží k výrobě plastových odpadkových košů. Díky těmto a dalším projektům firma dosáhla významných opatření ve všech oblastech: množství produkovaných odpadů na vyrobený vůz kleslo z předloňských 15,6 kg na loňských 12,9 kg spotřeba energie na jeden vůz klesla o necelých osm procent a spotřeba vody dokonce o desetinu. Emise těkavých organických látek se snížily z 24 g / m2 na 13,8 g / m2.

3.2 – Projekty pro rok 2008

V roce 2008 se TPCA zaměří na ochranu přírody prostřednictvím rozšiřování ekologického myšlení. Jednou z prioritních oblastí grantového programu Partnerství pro Kolínsko budou právě projekty šetrné k životnímu prostředí. Aktivity se však chystají i v areálu továrny. „Na vybraných budovách chceme aplikovat tzv. fotokatalytické nátěry, které chemickou reakcí na bázi oxidu titaničitého (TiO2) čistí ovzduší od nečistot,“ řekl k připravovaným projektům Jiří Černý, viceprezident TPCA pro výrobu. Na střeše automobilky se také objeví první solární panely, jež budou sloužit k ohřevu užitkové vody.