Přípravy na zahájení výroby
Společnost Toyota Peugeot Citroën Automobile je připravena spustit komerční výrobu vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 v nové továrně v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry. Výroba vozů, určených pro prodej zákazníkům, bude zahájena 28. února 2005. Všechny tři vozy se poprvé představí veřejnosti 1. března na Mezinárodním ženevském autosalonu. Automobilový závod TPCA bude slavnostně otevřen dne 31. května 2005.
1. Důležité milníky
Přehled nejdůležitějších kroků, které automobilka TPCA učinila pro zahájení výroby v posledních šesti měsících:
Září/Říjen 2004 – Ukončení instalace technologií - Na přelomu září a října byla ukončena instalace výrobních technologií ve všech provozech závodu: lisovna, svařovna, lakovna a finální montáž.
Říjen 2004 – Přechod všech provozů závodu do režimu komplexních zkoušek - Zkoušky jednotlivých výrobních zařízení a jednotlivých provozů s materiálem i bez materiálu.
Listopad 2004 – Udělení integrovaného povolení IPPC - Krajský úřad udělil povolení IPPC (integrovaná prevence a omezování znečištění). Tímto povolením konstatoval, že TPCA používá nejlepší dostupné technologie (BAT), a zároveň stanovuje normy a limity z oblasti životního prostředí, které musí organizace splňovat, aby mohla provozovat výrobu.
Prosinec 2004 – Povolení ke zkušebnímu provozu - Povolení ke zkušebnímu provozu dokládá, že závod splňuje všechny normy z oblasti bezpečnosti práce, protipožární ochrany, hygieny a životního prostředí a může začít vyrábět.
Prosinec 2004 až leden 2005 – Testovací fáze 1A, 2A a 2,5A - Kontrola a testy všech výrobních procesů. Během testovací fáze bylo vyrobeno cca 300 zkušebních prototypů.
Leden 2005 – Přechod na směnnou pracovní dobu - Přechod výroby ze standardní pracovní doby (8.30 – 17.00, 5 dní v týdnu) na pracovní dobu odpovídající plánovanému směnnému provozu (6.30 – 17.11, 4 dny v týdnu).
Únor 2005 – Zahájení komerční výroby - 28. únor je prvním dnem ve výrobním kalendáři TPCA – výroba prvních vozů určených zákazníkům.
Další plánované kroky:
Červen 2005 – Zahájení výroby s druhou směnou Léto 2005 – Ukončení hlavních náborových aktivit Září 2005 – Zahájení výroby s třetí směnou
1. čtvrtletí 2006 – Dosažení plné výrobní kapacity
1. čtvrtletí 2006 – Certifikace závodu ISO 14001
Přípravy závodu na zahájení výroby
V průběhu prosince a ledna proběhly v TPCA tři cykly zkušební výroby interně označované jako 1A, 2A a 2,5A, během kterých bylo vyrobeno zhruba 300 zkušebních prototypů. Cílem všech testovacích aktivit bylo ověření kvality a doladění výrobních postupů. Testování je neustálým cyklem krátkých výrobních sekvencí, vyhodnocování, přijímání opravných opatření a dalšího odzkoušení při výrobě. Stoprocentní potvrzení kvality výroby je nutnou podmínkou pro zahájení komerční výroby.
Nárůst výrobní kapacity („ramp-up“) bude probíhat postupně. Před zahájením výroby se testování soustředí především na dosažení požadované kvality, ale se startem výroby přichází nový úkol: zvyšovat kvantitu výroby při zachování standardů kvality. Rozjezd výroby nového závodu a rozjezd výroby nového modelu jsou samy o sobě dva velmi těžké úkoly. Případ TPCA je výjimečný, protože startuje výroba nového modelu v novém závodu. Přesto si TPCA předsevzala velmi agresivní nárůst produkce a dosažení plné kapacity do jednoho roku od začátku výroby.
Zvládnutí náběhu výroby je v automobilovém průmyslu velmi ceněné know-how, a proto společnost TPCA nebude zveřejňovat detailnější údaje o výrobní kapacitě v roce 2005, tedy v období navyšování produkce.
Kvalita výroby
Na zahájení komerční výroby musí být továrna připravena především v oblasti lidských zdrojů. Každý zaměstnanec musí dokonale zvládat svoji práci, a proto TPCA klade tak velký důraz na školení a trénink. Všichni zaměstnanci ve výrobě musí ovládat dvě až tři výrobní operace („multi skilled“), aby byla zaručena flexibilita výrobní síly. To znamená, aby se v případě potřeby mohli zaměstnanci okamžitě zastoupit nebo si v rámci jednoho pracovního týmu vzájemně vypomoci. Trénink zaměstnanců v montáži se v první fázi zaměřil na zvládání operací off-line, tedy na stojícím autě mimo výrobní linku. Druhým stupněm příprav byl nácvik operací na jedoucí lince. V krátkých intervalech byla odzkoušena i montáž při vysoké rychlosti linky v cílovém taktu výroby 60 sekund.
Kvalita komponentů
Vzhledem k tomu, že vyjma hlavních karosářských dílů jsou všechny díly odebírány od externích dodavatelů, probíhala v období před zahájením výroby velmi intenzivní spolupráce mezi dodavateli a TPCA v oblasti kontroly kvality. Fakt, že díly vyrábí externí dodavatelé, není z pohledu zákazníka podstatný, protože za kvalitu vozu nese odpovědnost jeho výrobce. TPCA musela odsouhlasit kvalitu všech komponentů, takže její odborníci prošli všechny dodavatelské závody, aby zde ověřili výrobní procesy.
Vedle kvality musí být dodavatelé TPCA schopni zaručit i požadovanou kvantitu a dodávky systémem Just-in-time. Prakticky každý dodavatel rozšířil pro uspokojení poptávky TPCA svůj výrobní závod nebo postavil závod nový. Naprostá většina z těchto nových dodavatelských závodů byla postavena v České republice. Zahájení výroby v TPCA má proto mnohem širší záběr: prakticky celé jedno odvětví automobilového průmyslu se mezi lednem a únorem 2005 uvedlo do pohybu.
Bezpečnost práce
Cílem TPCA je být referencí v oblasti bezpečnosti práce a zařadit se mezi absolutně nejbezpečnější výrobní závody v České republice. Specialisté TPCA museli vybrat, odzkoušet a schválit všechny ochranné pracovní pomůcky (OPP), jako například helmy, boty, kevlarové rukavice, respirátory pro práci v lakovně, svářečské zástěry, ochranné brýle a štíty a mnoho dalšího. Závod TPCA prošel kompletním auditem v oblasti bezpečnosti práce, kdy byl prozkoumán každý detail a každá výrobní operace. TPCA chce minimalizovat riziko pracovního úrazu a přijmout zdvojená nebo ztrojená bezpečnostní preventivní opatření. Součástí prevence je i důkladné a neustálé proškolování všech zaměstnanců.
Tématem úzce spojeným s bezpečností práce je ergonomie pracoviště. Dlouhodobé opakování špatných pracovních návyků nebo práce v nevyhovujícím prostředí může způsobit vážné zdravotní potíže. V TPCA byla proto každá pracovní operace vyhodnocena i z pohledu ergonomie.
Logistika
Objem dílů nutných pro výrobu jednoho vozu v TPCA je přibližně 10,5 m3, a při cílové produkci 1100 vozů se tedy jedná o velké množství materiálu, jehož tok musí být přesně koordinován. Systém Just-in-time, který je součástí výrobního systému Toyota, pracuje s minimálním množstvím skladových zásob, ale o to větší nároky klade na logistiku. V první řadě musí být koordinována výroba dodavatelských závodů a TPCA tak, aby díly byly k dispozici v požadovanou chvíli ve správném množství. Odborníci TPCA osobně zkontrolovali každou silnici mezi dodavatelskými závody a automobilkou. Všechny silnice byly vyhodnoceny z hlediska kvality, sjízdnosti a kapacity. Paralelně jsou naplánovány i záložní trasy, protože výraznější zpoždění zásob může mít velmi vážné následky.
Během testovací fáze 2A byly upřesňovány zásobovací plány s cílem nalézt optimální logistická řešení. Pro TPCA je optimální řešení takové řešení, které harmonizuje zájmy automobilky se zájmy společnosti. Na základě diskuze s okolními obyvateli a zejména se zástupci místní samosprávy, dospěla firma TPCA k názoru, že optimálním řešením zásobování o víkendech je vybudování dodatečného logistického areálu. TPCA nevyužije výjimku z omezení jízdy nákladních automobilů v neděli a ostatních dnech pracovního klidu ve smyslu § 43 odst. 5 zák. č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích.
Nábor
Nábor pracovní síly probíhá podle plánu: k 31. lednu 2005 má TPCA přes 1600 zaměstnanců a dalších 300 budoucích zaměstnanců, kteří prošli výběrovým řízením a nastoupí v nejbližších měsících. Filosofií TPCA je zaměstnat ty nejlepší uchazeče bez ohledu na místo jejich bydliště. V průběhu loňského roku proběhlo několik náborových akcí v různých regionech České republiky.
Koncem roku 2004 proběhla masivní náborová kampaň na severní Moravě. Během listopadu, prosince a ledna proběhlo 24 náborových dnů v 19 městech (Javorník, Jeseník, Bruntál, Krnov, Vrbno, Rýmařov, Bohumín, Ostrava, Třinec, Frýdek Místek, Orlová, Karviná, Havířov, Český Těšín, Nový Jičín, Kopřivnice, Odry, Bílovec, Frenštát pod Radhoštěm, Opava a Vítkov). Největší zájem byl v Karviné a Ostravě.
Celkem na náborové dny přišlo přes 3000 uchazečů, z nichž polovina projevila o práci v TPCA zájem a zúčastnila se prvního kola výběrového řízení. Do druhého kola postoupilo 712 kandidátů a nyní probíhají závěrečné pohovory. Ze severomoravských kandidátů již nastoupilo 70 zaměstnanců. Vzhledem k délce výběrového řízení a zákonným dvouměsíčním výpovědním lhůtám u předchozích zaměstnavatelů nastoupí hlavní vlna „moravských“ zaměstnanců až v únoru či březnu.
Partnerství pro Kolínsko
V roce 2004 TPCA uspořádala tzv. municipální projekt, jenž byl určen městům a obcím v kolínském regionu, kterým TPCA nabídla možnost spolufinancování projektů na zlepšení životního prostředí, podporu kulturních a sportovních aktivit nebo čerpání prostředků na údržbu a provoz kulturních památek regionu.
Do grantového programu se přihlásilo celkem 24 projektů, ze kterých komise TPCA vybrala pět, mezi něž rozdělila částku 2.050.000 Kč. Vítěznými projekty byly: Stavba lávky přes Hluboký potok, oprava památek v Jestřabí Lhotě, vybudování autobusových zastávek v Opolanech, sportovní hřiště ve Velkém Oseku a dětské hřiště v Sánech.
Od roku 2005 ponese grantový program název „Partnerství pro Kolínsko“ a jeho hlavním mottem je širší zapojení veřejnosti:
1) Výběrová komise se nebude skládat pouze ze zástupců TPCA, ale také ze zástupců samosprávy, neziskových organizací a veřejnosti.
2) Oprávněnými žadateli o grant nebudou pouze obce, ale i zájmová sdružení, školy a neziskové organizace.
3) O grant se mohou ucházet nejen investiční projekty, ale také projekty z oblasti vzdělávání a kultury.
Společnost TPCA se rozhodla zdvojnásobit částku vyčleněnou pro loňský rok a rozdělit v roce 2005 celkem 4 miliony korun. Partnerem TPCA a odborným konzultantem projektu je „Nadace partnerství – Czech Environmental Partnership“, která je renomovanou neziskovou organizací v oblasti grantových programů.