TPCA
Zpět na seznam

Ukončení instalace technologií a přípravy na zahájení výroby


11.10.2004

Společnost Toyota Peugeot Citroën Automobile ukončila instalaci technologií ve všech provozech závodu a přechází do stadia komplexních zkoušek technologií. Ukončení instalace je důležitým krokem v přípravách k zahájení sériové výroby v prvním čtvrtletí roku 2005. Vedle přípravy technologií je neméně důležitá i příprava a školení   zaměstnanců.   K dnešnímu   dni   investovala   společnost   TPCA   do   tréninku zaměstnanců přes jednu miliardu korun. Úspěšné přípravy na sériovou výrobu vedly společnost TPCA k plošnému zvýšení platů zaměstnanců k 1. 1. 2005 průměrně o 18 %.

1. Projekt B-zero

V červenci 2001 podepsaly společnosti Toyota Motor Corporation a PSA Peugeot Citroën smlouvu u společném vývoji a výrobě nového malého vozu s kódovým označením B-zero. Projekt zahrnoval i stavbu nového společného výrobního závodu.

Výběr vhodné lokality začal okamžitě po podepsání smlouvy a v prosinci 2001 společnosti oznámily, že si pro stavbu závodu vybraly středočeský Kolín. Již samotný výběr lokality proběhl v rekordně krátké době a lhůta tři a půl roku od spuštění projektu až po začátek sériové  výroby  v prvním  čtvrtletí  příštího  roku  bude  patřit  v automobilovém  průmyslu k nejkratším.

Nový vůz B-zero, který je od pařížského autosalonu známý jako Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1, bude sice uveden pouze na evropské trhy, ale rozsah projektu je globální: Dvě automobilky, pocházející z úplně odlišných regionů se zcela rozdílnou firemní kulturou, se spojily,  aby postavily závod v třetí zemi - České republice.  V celém projektu  se tak angažují tři národnosti hovořící spolu převážně anglicky, což není mateřský jazyk nikoho ze zúčastněných. Upřímná komunikace a vzájemný respekt jsou proto nutnými předpoklady úspěchu.

2. Přípravy k zahájení výroby

2.1. Příprava technologií

V dubnu  2004  byla  zahájena  instalace  technologií  ve všech  provozech  TPCA  (lisovna, svařovna, lakovna a finální montáž) a byla ukončena počátkem října 2004, přesně tak, jak bylo  naplánováno.  S ukončením  instalací  se  rozběhly ve všech  provozech  komplexní zkoušky technologií, jež potrvají do prosince 2004.

Během komplexních zkoušek je ověřována funkčnost jednotlivých výrobních zařízení nebo provozů, které jsou zkoušeny bez materiálu nebo s materiálem.  Závod jako celek však zkoušen  není.  V prosinci  2004  přejde  továrna  do  zkušebního provozu,  který  vyústí v komerční sériovou výrobu v prvním čtvrtletí 2005.

Příprava výroby vyžaduje důkladnou koordinaci s dodavateli dílů. V současné době jsou všichni dodavatelé vybráni: 75 % dílů bude dodáváno z České republiky, 15 % z Polska a 10 % z ostatních zemí. Benzinové motory 1.0 a převodovky budou dodávány z polských závodů Toyota, dieselové motory 1.4 HDi PSA bude zajišťovat motorárna PSA Peugeot Citroën ve francouzském Douvrin.

Úspěšné ukončení fáze instalací technologií zároveň otevírá velké výzvy a úkoly, které před TPCA stojí. Prvořadým cílem je absolutní kvalita a TPCA si dala za úkol být co do kvality výroby jednou z nejlepších továren Toyota a PSA Peugeot Citroën na světě.

Druhou hlavní výzvou je efektivita výroby. Mnoho automobilových výrobců opustilo segment malých  vozů  kvůli  jeho  nízké  ziskovosti.  Toyota  a  PSA  Peugeot  Citroën  do  tohoto segmentu naopak vstoupily, protože obě firmy jsou přesvědčeny, že výroba malých vozů zisková být může. Toho však lze dosáhnout jen maximálně efektivní výrobou, každodenním snižováním nákladů, odstraňováním všech ztrát a prostojů ve výrobním procesu a štíhlou výrobou   (lean-production).   Na  druhou   stranu   TPCA   nehodlá   přistoupit   na   jakékoli kompromisy v otázce kvality.

Klíčem k dosažení těchto cílů je výrobní systém TPS (Toyota Production System) a jeho základní  principy:  neustálé  zlepšování  (Kaizen),  řešení  problémů  přímo na místě jejich vzniku  (Genchi  genbutsu),  zastavení  výrobního  procesu  ihned  po  objevení  problému (Jidoka) a týmová spolupráce.

Kompletní  instalace  technologií  zároveň  umožňuje  zaškolování  a  trénink  zaměstnanců přímo  na  výrobních  zařízeních  v TPCA.  Doposud  musel  být  tento  trénink  prováděn v zahraničních závodech Toyota ve Francii, Japonsku, Velké Británii a Turecku. Plánovaný takt-time jedna minuta na auto vyžaduje důkladnou přípravu všech zaměstnanců.

2.2. Příprava lidských zdrojů

Nábor zaměstnanců do TPCA byl zahájen v květnu 2003. Postupně byly obsazovány řídicí pozice manažerů a inženýrů, posléze pozice specialistů a Group leaderů (mistrů), dále pak místa Team leaderů (předáků) a nakonec Team memberů. Náborová křivka se zdvihá postupně a svého maxima 3000 zaměstnanců dosáhne v září 2005, kdy bude ukončen nábor třetí směny. K dnešnímu dni zaměstnává TPCA 1205 zaměstnanců a nábor první směny je uzavřen. Pracovní nabídku akceptovalo dalších zhruba 150 zaměstnanců.

2.3. Trh práce

Trh práce vykazuje značnou míru konkurence stejně jako jakýkoli jiný trh. Cílem TPCA je získat  nejlepší  zaměstnance,  kteří  jsou  na  trhu  k dispozici,  a  proto  musí  svést  tvrdý konkurenční boj s ostatními zaměstnavateli. V první řadě společnost TPCA nechce být při náboru zaměstnanců omezena bydlištěm uchazeče a za svoji spádovou oblast považuje celou  Českou  republiku.  Pro  zaměstnance  z větší  vzdálenosti  je  připraven  Program podpory mobility:

obecní  byty  -  Město  Kolín  staví  pro  zaměstnance  TPCA  celkem  850  bytů. Prvních 57 bytů bylo dokončeno v červenci 2004, dalších 80 bude zprovozněno do konce roku a zbytek bytů bude k dispozici v průběhu roku 2005. O přidělení bytů rozhodují objektivní kritéria: zvýhodněni jsou zaměstnanci na nejnižších pozicích, naopak manažeři na byt nárok nemají.
podpora  ubytoven  -  Zaměstnancům  ze  vzdálenějších  regionů,  kteří  ještě nedostali  obecní  byt,  přispívá  společnost  TPCA  na  ubytovnu  částkou  1500 Kč/měsíc.
podpora   stěhování   -   Společnost   TPCA   finančně   přispívá   na   náklady zaměstnance spojené s přestěhováním. Dále poskytuje 1 den placeného volna (podle zákoníku práce má zaměstnanec nárok pouze na neplacené volno).
Za  druhé  se  společnost  TPCA  snaží  být  co  nejblíže  potencionálním  uchazečům  a maximálně zjednodušit proces výběrového řízení. V současné době probíhají náborové dny TPCA  v regionech  s vysokou  nezaměstnaností,  jako je Mostecko,  Teplicko,  Chebsko  a další. Uchazeči zde mohou projít prvním kolem výběrového řízení, které jim ušetří jednu cestu do Kolína.

V neposlední     řadě     TPCA     oslovuje     potencionální     zaměstnance     standardními marketingovými  nástroji, jako jsou inzerce v médiích, propagační  materiály, billboardy a podobně.

2.4. Školení

K dnešnímu dni investovala automobilka TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) do kvalifikace českých zaměstnanců 1,1 miliardy Kč. Investice směřují do tří základních typů prohlubování kvalifikace:

Licence (školení specifických dovedností)
Technické dovednosti
Zahraniční stáže
Vysoký standard kvality a efektivity výroby automobilek Toyota a PSA Peugeot Citroën klade stejně vysoké nároky na kvalifikaci pracovní síly. Kompletní školicí systém je zárukou, že kvalifikace zaměstnanců bude přesně na potřebné úrovni. Zároveň umožňuje nabírat uchazeče bez praxe v automobilovém průmyslu včetně absolventů.

2.4.1 Licence (školení specifických dovedností)

TPCA zajišťuje zaměstnancům množství kurzů k prohloubení kvalifikace a získání nových dovedností. Jedná se o „podpůrné“ dovednosti, které musí zaměstnanci ve výrobě nebo údržbě zvládat pro výkon svého zaměstnání. Jsou to například práce s vysokozdvižným vozíkem, svářečské nebo jeřábnické práce, práce ve výškách a další. Všechny kurzy jsou zakončeny udělením licence platné v celé ČR.

Počet vydaných licencí: 1866
Počet tréninkových dní: 5985
2.4.2 Školení technických dovedností

Tato školení jsou finálním stupněm v přípravě k zaměstnání a liší se podle jednotlivých provozů. Pro údržbu to jsou například: teorie elektřiny, elektrické opravy, technické kreslení a podobně. Zaměstnanci z výroby se připravují na konkrétní práci u výrobní linky nebo v logistice. Školením technických dovedností, jež trvá průměrně tři až čtyři týdny, prochází každý zaměstnanec kromě administrativy.

2.4.3 Zahraniční stáže

Příprava zaměstnanců na sériovou výrobu probíhá v závodech Toyota ve Francii, Velké Británii, Turecku a Japonsku. K 1. 10. 2004 vyslala TPCA na zahraniční stáže 667 zaměstnanců a na konci roku 2004 jich bude 700. Celkově strávili zaměstnanci TPCA v zahraničí 18763 dní. Do konce roku to ještě bude 2150 dní.

2.5. Překlady a tlumočníci

Vyslání českých zaměstnanců do zahraničních závodů stejně jako působení zahraničních školitelů v TPCA vyžaduje zajištění rozsáhlého překladatelského a tlumočnického servisu. V každém ze zahraničních závodů (včetně Turecka a Japonska) je nastálo k dispozici okolo deseti tlumočníků a dalších zhruba dvacet tlumočníků působí v TPCA. Náklady na překladatelský a tlumočnický servis činily 47 milionů Kč.

2.7. Státní pobídky

Menší část nákladů na rekvalifikace zaměstnanců bude krýt státní pobídka. Její přesnou hodnotu však bude možné vyčíslit až po uzavření všech tréninkových aktivit a následných jednáních s odpovědnými institucemi.

2.6. Platová politika

Zdařilé ukončení instalace technologií, úspěšný vývoj projektu B-zero a zároveň přechod do nejdůležitější etapy – přípravy na zahájení sériové výroby – vedly vedení TPCA k rozhodnutí zvýšit plošně základní platy všech zaměstnanců TPCA průměrně o 18 % a bonusy o 5 % s platností od 1. 1. 2005.

2.6.1 Odměna a motivace

Filozofií TPCA je: „Sdílet úspěch se zaměstnanci.“ Společnost TPCA od doby svého vzniku nevykázala vzhledem k probíhajícím přípravám žádný zisk a úroveň platů musela tuto skutečnost reflektovat. Dnes je zřejmé, že přípravy na zahájení výroby probíhají nad očekávání dobře a ziskovost závodu je otázkou velmi blízké budoucnosti. Z toho důvodu mohou být zvýšeny platy v celé firmě, a to dříve, než bylo původně plánováno. Tento krok je odměnou zaměstnancům za jejich přínos k úspěchu projektu TPCA a B-zero.

Zvýšení platů je zároveň motivací: TPCA vstupuje do finální fáze příprav. V tomto období je nutná maximální spolupráce a maximální úsilí všech zaměstnanců TPCA, jež povedou k dosažení společného cíle, kterým je nastartování skutečné výroby. Proto vedle nárůstu platu došlo i k nárůstu bonusů.