Studenti SPŠ Kolín na odborné praxi v TPCA
Kolínská automobilka TPCA Toyota Peugeot Citroěn přivítala ve dnech 24. května až 3. června 2010 celkem 24 studentů Střední průmyslové školy Kolín. Čtrnáctidenní praxe byla součástí projektu „Zavedení výuky moderních technologií průmyslové výroby do oboru strojírenství“ financovaného z fondu Evropské unie.
Projekt automobilky TPCA a SPŠ Kolín měl mimo jiné za cíl vytvoření nového předmětu „Automatizace a robotizace výroby“. Zahrnoval přednášky zaměřené na rozvoj tzv. měkkých dovedností studentů jako jsou prezentační a komunikační schopnosti, či efektivní hospodaření s časem. Škola z prostředků vybudovala specializovanou učebnu sloužící k praktickému cvičení studentů, kde jsou k vidění i makety různých strojů využívaných v moderních strojírenských provozech.
Program v TPCA byl připraven tak, aby si studenti vyzkoušeli praxi od A do Z, tedy od reálného vstupního pohovoru s personalisty až po práci v lakovně, svařovně či údržbě. Studenti byli rozděleni do dvou skupin, přičemž každá skupina strávila dva dny v oddělení údržby (svařovna) a 3 dny v lisovně a lakovně. Studenti kolínské průmyslovky poznávali TPCA pod dohledem interních trenérů.
Školení probíhala v tréninkovém centru a na studenty se několikrát přišli podívat také jejich pedagogové ze školy. „Se studenty jsme diskutovali nad reálnými problémy. Zajímali se o dění v továrně a především nás všechny překvapili svou disciplínou,“ dodává k praxím Lubomír Košťál, jeden z trenérů TPCA a zároveň i recenzent zbrusu nové učebnice Automatizace a robotizace, která vznikla pro účely stejnojmenného nově vzniklého oboru na SPŠ Kolín.
Zajímavosti z dotazníkového šetření mezi stážisty:
Pro 21 studentů se jednalo o první praxi v životě.
Pouze 5 studentů plánuje nastoupit po ukončení SŠ do zaměstnání, ostatní směřují na VŠ.
Polovinu studentů nejvíce na stáži zaujali roboti a jejich programování.
Polovina studentů se vyjádřila ve smyslu „umíme si zde představit pracovat“.
Všichni studenti shledali připravený program jako zajímavý a ocenili trpělivost zaměstnanců TPCA.
10 studentů by si v TPCA zvolilo administrativu (např. výrobní specialisté, technologové) jako své budoucí povolání, 6 studentů by směřovalo do údržby, 3 studenti preferovali výrobu.
A co by studenti zlepšili či udělali jinak? Ještě více by se zaměřili na robotizaci, uvítali by méně teorie a pouček o bezpečnosti. Celkem 10 z nich by však neměnilo nic a bylo zcela spokojeno.
Stážisté o TPCA:
Petr Čapek – „Získal jsem hlavně zážitky, šel jsem tam bez nějakých větších očekávání, chtěl jsem vidět, jak TPCA funguje zevnitř a byl jsem chodem firmy mile překvapený. Nepřišlo žádné zklamání, naopak jsem získal zkušenosti, kvůli kterým jsem tam šel.“
Milan Převrátil – „Na stáž jsem se těšil a moc se mi tam líbilo. Těšil jsem se vlastně hlavně do lakovny, protože tam se hned tak nepodíváte. Kdybych tu měl pracovat, lákalo by mě hlavně programátorství, výrobna a práce na lince mě netáhnou.“
Marek Kořínek - Těšil jsem se na to, že poznám nové systémy a že uvidím stroje, které znám jen teoreticky, jak fungují v praxi. Líbila se mi lakovna a svařovna, klidně bych tam v budoucnu pracoval.
Radek Kňava
Tiskové oddělení TPCA